Idea
aluminium, drewno, 200 x 87 x 87 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2005.
Idea jako oryginalna myśl, jest w swej istocie kreatywną, wolną i lotną konstrukcją wyobrażeniową. Jest utworem kreatywnym, bo przekracza granice poznania, ustanowione przez już istniejące wizje; jest wolna, bo zawiązuje się w sferze nieskrępowanych definicjami możliwości poznawczych; jest lotna, bo jej źródłem jest dynamika ludzkiej potrzeby tworzenia wciąż nowych idei. Wyobrażeniowa ogólność idei konkretyzuje się na poziomie styku z rzeczywistością, przyjmując postać skodyfikowanego wzorca kulturowego.
Stefan Papp
popiersie gips patynowany. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2006.
Macierzyństwo
gips, szkło, drewno, 35 x 28 x 69 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa: Pałac Sztuki TPSP, Kraków 2003
Prawda
drewno, 184 x 80 x 80 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2006
Poszukiwanie idei artystycznej i formy przestrzennej znaku pojęcia Prawdy utknęło na przekonaniu, że prawda czegokolwiek nie jest do końca poznawalna, ponieważ nasza wiedza jest zawsze cząstkowa i interpretacyjna.
Próby wizualizacji niepoznawalności pełnej prawdy, kończyły się banalnymi lub zbyt literackimi rozwiązaniami.
Solidarność
gips, drewno, pleksi, 70 x 70 x 30 cm, cokół 70 x 70 x 70 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa: Pałac Sztuki TPSP, Kraków 2003
Cywilizacja
aluminium, folia pet, 900 x 160 x 140 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp2006
Autorytet
drewno, pleksi, 250 x 70 x 70 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2006
Autorytet polega na wzniesieniu się ponad przeciętność, jego cechą jest przejrzystość, która sublimuje i uszlachetnia pospolitość. Dlatego spełnia rolę dominanty w krajobrazie życia duchowego: jest punktem odniesienia orientacji w rzeczywistości. Kompozycja unaocznia duchową funkcję autorytetu w przestrzeni społecznej.
Joanna
popiersie gips patynowany. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2008
Szczęście II
drewno, zakup Muzeum Narodowego w Krakowie. Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa: Pałac Sztuki TPSP, Kraków, 1974
Czesław Miłosz
popiersie gips patynowany. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2004
Judyta Papp
popiersie gips patynowany. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2000
Przestrzeń chleba
aranżacja, gips, szkło, drewno, chleb. Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawy: BWA Kraków, 1985 i Stadtmuseum w Oldenburgu (RFN), 1986
Cisza
rzeźba plenerowa, dolomit, 250 x 100 x 80 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp
Soest (RFN) 1981-83
Komendant T. Badetko
Pomnikk, piaskowiec, 250 x 80 x 80 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp
Szczecin 1998
Wartości, czyli coś za coś
aranżacja, Galeria KIK, Kraków 2004. Autor: Janina Jeleńska-Papp
Istotą wartości jest jej uznaniowy charakter. Życie stawia nas nieustannie wobec konieczności dokonywania wyboru między wartościami. Kompozycja unaocznia konwencją języka przestrzeni handlowej, że przy każdym wyborze pojawia się dylemat: coś za coś..
Przymus
aluminium, pleksi, drewno, 63 x 73 x 33 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2006
Niekonkretne pojęcie przymusu zawęziłam do kulturowego i cywilizacyjnego wymuszenia zachowań. Istotą tej formy przymusu jest jawność i przejrzystość przestrzeni i sposobu funkcjonowania systemu normatywnego. To może być rozkład jazdy pociągów, rytuał religijny, ustawa podatkowa, albo obyczaj składania życzeń świątecznych. Z refleksji nad przymusem wynika, że wiedza o nakazach i zakazach jest warunkiem istnienia przymusu. Z drugiej strony, kompozycja sugeruje, że związane z przymusem ograniczenia mają kulturotwórcze znaczenie przez nadawanie formy zachowaniom..
Gesty
environment, gips, drewno, krąg 400 x 170 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa w Pałacu Sztuki TPSP, Kraków 1998
Prawo
aluminium, drewno, 200 x 95 x 95 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2006
Analiza istoty pojęcia prawa ujawniła dwoisty charakter przestrzeni jego systemu:
przestrzeń kodyfikacji i przestrzeń społecznego funkcjonowania. Przestrzeń kodyfikacji jest zamknięta, przestrzeń funkcjonowania jest otwarta na kontinuum i ukierunkowana na zróżnicowane przestrzenie normalizacji. Sacrum skupia przestrzeń na sobie, dynamika przestrzenna prawa ma charakter odśrodkowy.
Sacrum
drewno, aluminium, 250 x 110 x 110 cm. Autor: Janina Jeleńska-Papp 2006
Kompozycja odwołuje się do archetypu wyróżniania sytuacji przestrzennej tego, co święte, przez podwyższenie miejsca usytuowania sacrum i monumentalne akcentowanie dostępu do niego. Sacrum jako takie – nie ma w sobie niczego nadzwyczajnego:
jego świętość ujawnia się przez działanie archetypowych atrybutów świętości, które wyznaczają jego ochronną strefę znaczeniową. Kompozycja unaocznia, że wystarczy zmienić punkt widzenia i spojrzeć np. z boku, by znikło wrażenie specjalnego wyróżnienia: obiekt odzyskuje swoją naturalną tożsamość. Cechą szczególną sacrum jest jego znaczeniowa nieokreśloność – jego otwartość na kulturowe dookreślenie.
Przestrzeń chleba Przestrzeń rąk
aranżacja, gips, drewno, chleb, 1983 aranżacja, gips, szkło, drewno, chleb, 1983
Autor: Janina Jeleńska-Papp Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawa w Lanckoronie, 2013 Wystawa w Lanckoronie, 2013
Pomordowanym – Epitafium dla zakładników
instalacja, gips, czarne płótno, wnętrze sali wystawowej. Autor: Janina Jeleńska-Papp
Wystawy: Kraków, Pałac Sztuki TPSP, 1973
Lublin, 1974, Galeria Krytyków BWA (ze Stefanem Papp’em), Darmstadt (RFN), 1980
Struktura wnętrza
instalacja, dratwa, wnętrze sali wystawowej. Autor: Janina Jeleńska-Papp 1975
Pałac Sztuki TPSP, Kraków, II nagroda